منصور حمدالله زادهدو فصلنامه مطالعات ایران کهن۲۷۸۳-۴۲۴۷1220220121Zoroastrian Instructions on the Methods of Animal Sacrifice in the Sasanian Periodآموزههای زردشتی درباره شیوه قربانی حیوانات در دورۀ ساسانی130147319FAزیبا خوشبختسایرJournal Article20210517As a part of religious and mythical customs, sacrificing was common among ancient nations and civilizations, and it has undergone some changes over time. The changes created in this religion, due to the motive of the person who makes sacrifices based on his/her own identity, underwent less change, and most of the changes have occurred in the course of practice and the quality of performing the sacrifice. The ritual of sacrifice in Zoroastrian religion in the Sasanian period was held along with special ceremonies and different methods in religious festivities and customs, funeral ceremonies, wars, etc. with the participation of the royal family, people and clergies. Studying the ways of sacrificing animals from Zoroastrians’ view in the Sasanian period is one of the important purposes of this survey; studying these ways provides different concepts from Zoroaster’s attitude toward the victim. This survey is done based on the descriptive-analytical method and the results of the research have been compiled through library studies, the written primary resources and the works of the researchers on Zoroastrian studies. The way of sacrificing the animals in the Sasanian period was in the form of beating the animal’s neck, anesthetizing it and using a sharp knife. Zoroaster disagreed with the excessiveness in making sacrifices and violent behaviors against the animals during the ceremony. However, due to the holiness and oldness, the custom of sacrifice persisted in common beliefs in the Sasanian period, but the methods of performing it have changed over time; so it has been customary in the Zoroastrian society until now.قربانی کردن، به عنوان بخشی از آیینهای دینی و اسطورهای در میان اقوام و تمدنهای باستانی مرسوم بوده و در گذر زمان دستخوش تحولاتی شده است. تغییرات پدیدآمده در این آیین، در حوزه انگیزه قربانی کننده بنا به ماهیت خود، کمتر دستخوش تغییر و تحول شده و عمده تغییرات صورت گرفته، در حوزه عملی و چگونگی اجرای قربانی کردن رخ داده است. در دوره ساسانی و بر اساس آموزههای زردشتی مراسم قربانی طی تشریفات خاص و با شیوههای مختلف برگزار میشده است. سوأل اصلی این پژوهش این است که شیوه قربانی حیوانات از دیدگاه زردشتیان در دوره ساسانی چگونه بوده است. شیوههایی که بررسی آنها برداشتهای متفاوتی از نگرش زردشت به قربانی را ارائه میدهد. این نوشتار به روش توصیفی-تحلیلی، مطالعات کتابخانهای، منابع نوشتاری کهن و آثار محققان مطالعات زردشتی تدوین شده است. بررسیها نشان میدهد شیوه قربانی حیوانات در دوره ساسانی به شکل ضربه زدن به گردن حیوان، بیهوش کردن و استفاده از کارد تیز بوده است. دلیل تفاوت شیوه اجرای آیینها، وجود اقوامی با فرهنگهای مختلف و برداشتهای متفاوت از آموزههای زردشتی است. زردشت با افراط در انجام قربانی و حرکات خشونتآمیز علیه حیوانات به هنگام مراسم قربانی مخالفت کرده است. با وجود این، سنت قربانی به دلیل قداست و دیرینگی در باورهای رایج در عصر ساسانی نیز تداوم داشته، ولی شیوههای اجرای آن به مرور زمان تغییراتی یافته است؛ به گونهای که تا امروز نیز در جامعه زردشتیان مرسوم است.https://www.historyancient.ir/article_147319_638f0896bd1b102a261e5f7199f00c61.pdfمنصور حمدالله زادهدو فصلنامه مطالعات ایران کهن۲۷۸۳-۴۲۴۷1220220121German Research on the Ancient Near East and Its Relation to Political and Economic Interests from Kaiserreich to World War IIپژوهش آلمانیها درمورد خاور نزدیک باستان و ارتباط آن با منافع سیاسی اقتصادی ، از امپراتوری آلمان تا جنگ جهانی دوم3067147392FAمریم کاشف نیاموسسه فرهنگی هزار آوای تاریخJournal Article20210628The importance of ancient history and archaeology for the construction of national identities has repeatedly been stressed in recent years. This essay addresses the question of the importance of Ancient Near Eastern studies in Germany from 1870 to 1945. It is argued that this seemingly apolitical research developed hand in hand with the economic and political as well as cultural interests prevalent in Wilhelmian Germany. After World War I, this concern, for various ideological and political reasons, gave way to a reorientation toward ancient Greece. During the Nazi regime, the auspices for the study of the Ancient Near East changed again. Here it was put to use for the devaluation of the Semitic people and glorification of Aryan history. But whatever ideological stance was taken toward the Ancient Near East, its research remained a very important vehicle in international relations and a factor for German influence in the region.<br />Key words:<br />Iran, German,History,Arceology, Relation , Politicalاهمیت تاریخ باستانی و باستان شناسی به منظور ایجاد هویت ملی در سالهای اخیر بارها مورد تاکید قرار گرفته است. این مقاله به اهمیت مطالعات خاور نزدیک در آلمان از 1870 تا 1945 میپردازد. این پژوهش به منافع سیاسی، اقتصادی و فرهنگی رایج در آلمان زمان ویلهلم میپردازد. پس از جنگ جهانی اول، به دلایل ایدئولوژیکی و سیاسی مختلف، این دغدغه ، مسیر جدیدی را در مطالعات یونان باستان باز کرد، در مدتی که رژیم نازی روی کار بود، رویکرد مطالعۀ خاور نزدیک دوباره تغییر کرد، که با تنزل مقام افراد سامی و ستودن آریاییها همراه بود. در هر حال، با هرگونه موضوع ایدوئولوژیکی نسبت به خاور نزدیک، پژوهش در مورد این موضوع در روابط بین الملل نقش مهمی داشته و عاملی برای نفوذ آلمان در منطقه بوده است. <br />واژگان کلیدی: ایران ، آلمان، تاریخ،باستانشناسی،سیاست،دینhttps://www.historyancient.ir/article_147392_40c01a232e5bf27e9fa4a125786879eb.pdfمنصور حمدالله زادهدو فصلنامه مطالعات ایران کهن۲۷۸۳-۴۲۴۷1220220121Economic Participation of Non-royal Women in the Achaemenid Period according to Persepolis Tabletsمشارکت اقتصادی زنان غیر درباری در عصر هخامنشی با استناد به الواح تخت جمشید68101147393FAفرشته السادات حسینی بجدنیفارغ التحصیل گروه تاریخ و باستان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.0000-0002-2203-9868بهرخ جمالیفارغ التحصیل گروه تاریخ و باستان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.0000-0003-2434-5524Journal Article20211020The information about Achaemenid women based on the works of Greek authors, Persepolis treasury and fortification tablets involves some objects such as seals and statues which are not only a few, but also most of them are related to the position of the queens and royal women. Meanwhile, less attention has been paid to non-royal women as a significant part of the Achaemind society. The present survey, aiming to study the economic participation of non-royal women in the Achaemenid period according to Persepolis tablets, is going to answer the basic question that “What were the non-royal women’s jobs in Achaemenid society?” In this survey, 49 tablets, out of 161 studied tablets, relating to the women’s job and salary information are presented separately in the tables 1 and 2. We have come to some conclusions by collecting data through library research and using functionalism theory and descriptive-analytic method. Considering the two factors of having a job and receiving salary, the survey’s findings indicate that women participated in different occupations and various job categories based on their expertise and abilities, and for every job they did, they received specific amount of ration including barely, beer and rarely meat and sometimes, the salary was in the form of silver.آگاهیهای به دست آمده از زنان هخامنشی مبتنی بر آثار نویسندگان یونانی، الواح خزانه و باروی تختجمشید، برخی آثار برجای مانده مانند مُهرها و تندیسها است که علاوه بر اینکه اندک شمارند، اکثریت آنها محدود به موقعیت ملکهها و زنان درباری است. در این میان زنان غیر درباری به عنوان بخش قابل توجهی از جامعه هخامنشی کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند. پژوهش حاضر با هدف بررسی مشارکت اقتصادی زنان در عصر هخامنشی و به استناد الواح خزانه و باروی تخت جمشید، در صدد پاسخ به این پرسش اساسی است که زنان غیردرباری در جامعه هخامنشی چه مشاغلی را بر عهده داشتهاند؟ در این پژوهش از مجموع 161 لوح بررسی شده، تعداد 49 لوح که مربوط به اطلاعات شغلی و دستمزدی بانوان بود در جدولهای شمارۀ 1 و 2 به تفکیک آورده شده است. با گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای و بهرهگیری از نظریه کارکردگرایی و استفاده از روش توصیفی – تحلیلی نتایجی حاصل شد. با در نظر گرفتن دو مولفۀ داشتن شغل و دریافت دستمزد، یافتههای پژوهش بیانگر آن است که زنان در مشاغل متنوع و ردههای شغلی مختلف بر اساس تخصص و توانمندی خود مشارکت داشتهاند و در قبال انجام هر شغلی میزان مشخصی جیره که شامل جو و شراب و در مواقع محدود گوشت بود، دریافت میکردهاند و در مواردی نیز پرداخت دستمزد به صورت نقره بوده است.https://www.historyancient.ir/article_147393_57be86498483f43976b8450e644588c7.pdfمنصور حمدالله زادهدو فصلنامه مطالعات ایران کهن۲۷۸۳-۴۲۴۷1220220121fire temples; With an approach to the three fire temples of Iran: Burzin Mehr, Farnbagh and
Goshenspآتشکدهها؛ با رویکرد بر سه آتشکدة ایران: بُرزین مهر، فَرنبَغ و گُشنَسپ103125147330FAطیبه خواجهگروه آموزشی تاریخ .دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20211113In Iran, the emergence of fier lies in the heart of mythological narratives and its source dates back to distant times and the evolution of the universe. In addition to the presence of fire in life, there was a place for protection and people for nursing fire, who knew it as the son, light and essence of Ahura. The passing of the ages increased the authority and endurance of this place to the extent that the identity and status of its servants and founders increased and fire temples suitable for social classes appeared. In this descriptive-analytical research based on the library method, we try to find out the origin, dynamics and continuity of these places made by famous people, and also the reason for their sa<br />nctity based on antiquity and climate.The result of this research confirms the fact that the fire temple is an indicator of belief in a deity among the Iranians living in Iranshahr, who, as a creator, guardian and breadwinner, bestowed the best and most meaningful promise of creation on his people. To make prayer and gratitude the top priority of their lives. The similarities and differences around the construction of these places indicate the basis of the mythological and religious archetypes based on the social classes of that time.در ایران پیدایش آتش در بطن روایات اساطیری نهفته و آبشخور آن به زمانهای دور و تکوین عالم هستی بازمیگردد. در کنار حضور آتش در زندگی مکانی برای محافظت و مردمانی برای پریستاری از آتش که آنرا پسر، نور و جوهر اهورایی میدانستند در نظر گرفته شد. گذر اعصار بر اقتدار و استقامت این مکان افزود تا جایی که تشخص و مقام خادمین و بانیان آن فزونی یافت و آتشکدههایی متناسب با طبقههای اجتماعی پدیدار شد. در این پژوهش توصیفی-تحلیلی که بر پایة روش کتابخانهای انجام یافته، برآنیم تا دریابیم پیدایش، پویایی و پیوستگی این مکانهای ساخته شده توسط افراد نامدار، و نیز سبب تقدسشان بر اساس قدمت و اقلیم، چه بوده است. آنچه از ماحصل این پژوهش حاصل میشود مؤید این واقعیت است که آتشکده در نزد ایرنیان ساکن در پهنة ایرانشهر شاخصة اعتقاد به الوهیتی است که با تدبیر در مقام آفریننده، نگاهبان و روزیرسان، بهترین و ماناترین ودیعة آفرینش را به مردمانش ارزانی کرد تا نیایش و سپاسگزاری را سرلوحة زندگی خویش سازند. تشابهات و تفاوتهای پیرامون ساخت این مکانها، حکایت از بنمایهای برخاسته از کهن الگوهای اساطیری و مذهبی بر پایة طبقات اجتماعی آن روزگاران دارد.https://www.historyancient.ir/article_147330_915958ef0653f5816d23746474cd13de.pdfمنصور حمدالله زادهدو فصلنامه مطالعات ایران کهن۲۷۸۳-۴۲۴۷1220220121The dynastic representation of Kavis and the Avestan historiography in the national Iranian traditionنمود خاندانی کیانیان و زمانهنگاری اوستایی در پیوند ایران باستان126152147331FAا. مانی ایراننژادپژوهشگر مستقلJournal Article20211115Kavis/Kayanids are amongst the most important building-blocks of the ancient Iranian culture. The Avestan texts reveal the royal character of Kavis. However, myths of Kauui-Usan/KayUs reveal a Proto-Indo-Iranian inheritance. It is argued that the Avestan texts hint to distinguishing legends of Kauui-Usan/KayUs not to be an integral part of the proper Kayanid dynasty. Also, it is argued that the house of Kauui Vištāspa of the Old Avestan period antedate considerably the proper Kayanid dynasty, which is to be placed in the Young Avestan period. The enumerated traits of the Kayanid dynasty in particular Kauui Haosrauuah in Avestan texts lead to an appreciation of their role in the genesis of Iranian nationality. The historiography evident in the Avestan texts and the place of the Kayanid dynasty in it make it probable that this ideological historiography originated from the Kayanids. In other words, unification of Iranian countries under Kauui Haosrauuah and victory over Turiias were seen as the ultimate encounter of dualism of good and evil mirroring the slaying of Aži Dahāka by Θraētaona. In post-Avestan period, KayUs who was probably the eponym of the Kayanids was diffused into the dynasty. Likewise, the house of kauui Vištāspa was thought of a minor branch of Kayanid dynasty, post-dating the main dynasty and similarly as national Iranian kings. As such, representation of Kavis as a continuous dynasty evident in the Middle Persian and the Perso-Arabic literature is an outcome of evolution of the oral tradition amongst Iranians.کیانیان از مهینترین ستونهای سازندهی فرهنگ ایران باستان هستند. بررسی سخنان اوستای کهن و جوان روشن میکند که کیانیان شاهانه بودهاند. وانگهی، افسانههای کاووس در میان کیانیان ویژگیهایی دارد که به گذشتهی پیشهندوایرانی میرسد. با واکاوی سخنان اوستایی و نوشتههای پارسی میانه در پی آنها میکوشیم تا افسانههای کاووس را از درون خاندان کیانی بیرون کشیم. نیز، به کنکاش این پنداشت میپردازیم که خاندن کی گشتاسپ چونان شاخهای کهین از خاندان کیانی بوده و از پی ایشان میآید. با این کنکاش و با نگاه به دو گونهی زبانی اوستای کهن و اوستای جوان، این گمان را پیش میبریم که در برابر خاندان کی گشتاسپ که به دوران اوستای کهن برمیگردد، خاندان کیانی را باید از دوران اوستای جوان بدانیم. بررسی ویژگیهای شاهانهی خاندان کیانی در اوستا بویژه کی خسرو جایگاه مهوری ایشان را در پیدایش میهن ایرانی برجسته میکند. نگاه به زمانهنگاری نموده در سخنان اوستایی و جایگاه خاندان کیانی بویژه کی خسرو ما را به این گمان رهنمون میکند که پیدایش پیرنگ زمانهنگاری اوستایی با ویژگیهای اندیشهپردازانهاش را باید برآمده از زمان ایشان بدانیم. به دیگر سخن، فراهم شدن سرزمینهای ایرانی در فرمان کی خسرو و پیروزی بر توران نقطهی واپسین رویایی خوبی و بدی در گذر زمان به مانند افسانهی پیروزی فریدون بر اژدهاک دیده شده است. در دوران پسا-اوستایی، کاووس که شاید چونان نامدهندهی افسانهای خاندان کیانی بوده در یاد ایرانیان به درون این خاندان فرورفته است. نیز، خاندان کی گشتاسپ را چونان شاخهای کهین در پی خاندان کیانی چونان شاهان ایران پنداشتهاند. بدینسان، پنداشت کیانیان چونان یک خاندان به هم پیوسته چنانکه در نوشتههای دوران اسلامی میبینیم برآمده از فرگشت پیوند زبانی ایرانیان است.https://www.historyancient.ir/article_147331_d56b132ce085c5189cb0fb5e6db90e7e.pdfمنصور حمدالله زادهدو فصلنامه مطالعات ایران کهن۲۷۸۳-۴۲۴۷1220220121study trade in sasanian periodبررسی تجارت در دوره ی ساسانی153181147332FAزهرا شکریانتاریخ دانشگاه آزاد اسلامی
، تهران، شهرریJournal Article20211208A Study of Business in the Sasanian Period<br /><br />Abstract<br />During the Sasanian Empire (224-651AD) -which was established based on politic<br />and religious centralism- not only they achieved success in developing their<br />territory and suppressing the foreign enemies, but also there were significant<br />changes in the flourish of economy, commerce, international and domestic<br />business in this period. The Sasanians who inherited business from the Parthians<br />attempted to develop business by making some changes. The international business<br />scope of the Sasanians has reached Africa, too. In this period, the economic<br />development was greatly indebted to the increase of the business in the East and<br />West which was done through trade routes of Persian Gulf and Silk Road. As two<br />great sovereignties of the area, the Roman and Iranian Empire competed against<br />each other to dominate the area’s market and the profit gained from the business<br />which was one of the causes of war between these two governments. During the<br />Sasanian period, the presence of the government in economic activities was<br />indirect, and they received significant profit from taxation, revenue, and tariff. This<br />survey introduced trade routes, commercial products and trade rules in the<br />Sasanian period considering domestic and international business. The survey is<br />based on library research. The studies show that the economic development<br />increased in this period so that the government could gain remarkable profit. In the<br />late Sasanian period, the increase in the tax rate caused some problems for the<br />merchants and the economic development stagnated. However, the business<br />development in the Islamic era was indebted greatly to the Sasanians’ experiences.<br /><br />Keywords: business, commerce, economy, Sasanian, Iran, Romeحکومت ساسانیان( 651-224 م) که براساس تمرکزگرایی سیاسی و وحدت دینی بنیان شده بود، نه تنها درگسترش قلمرو و سرکوب دشمنان خارجی موفقیتهایی کسب کرد، بلکه در شکوفایی و رشد اقتصادی، بازرگانی، تجارت خارجی و داخلی نیز تحولات چشمگیری دراین دوره پدید آمد. ساسانیان که در تجارت وارث اشکانیان بودند با ایجاد تغییراتی بهتوسعۀ آن همت گماشتند، بهگونهای که گسترۀ تجارت بینالمللی ساسانیان تا افریقا نیز رسیدهاست. اقتصاد داخلی ساسانی نیز در این دوره دچار تحولاتی شد و از قوانین مدونی پیروی میکرد. این پژوهش بهدنبال شناسایی عوامل موثر در رونق تجارت ساسانی است. سکهها، مُهرها، ظروف برجای مانده، متون فارسیمیانه و آثار مورخین اسلامی اطلاعاتی در زمینۀ تجارت ساسانی ارائه میدهند. در این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای به بررسی موضوع پرداخته شدهاست. بررسیها بیانگر آن است که در این دوره رشد اقتصادی تا حد زیادی مرهون افزایش تجارت شرق و غرب بوده که از شاهراه تجاری خلیج فارس و جاده ابریشم صورت میگرفت. رقابت دو قدرت بزرگ منطقه (روم و ایران) بر سر تسلط بر بازارهای منطقه و سود حاصل از آن در رونق اقتصاد تأثیرگذارده است. استفاده از متخصصین و نیروی کار اسرای جنگی رومی واحداث شهرهای جدید نیز در توسعه تجارت نقش داشتهاند. در دوره ساسانی نقش حکومت در فعالیتهای اقتصادی بهطور غیرمستقیم بود و از محل مالیات، خراج و عوارض گمرکی سود قابل توجهی عاید حکومت میشد. در اواخر حکومت افزایش نرخ مالیات بازرگانان را با مشکل مواجه نمود و رشد اقتصادی دچار رکود گردید. باوجود این، گسترش تجارت در دوره اسلامی بهمقدار زیادی مرهون تجربیات ساسانیان است.https://www.historyancient.ir/article_147332_767daf10e9d6e3ee4185e7153a73807e.pdfمنصور حمدالله زادهدو فصلنامه مطالعات ایران کهن۲۷۸۳-۴۲۴۷1220220121Factors influencing the Sassanid state's confrontation with Jews and Christiansعوامل تأثیرگذار بر تقابل دولت ساسانی با یهودیان و مسیحیان181207147394FAبهرخ جمالیدانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران مرکز0000-0003-2434-5524فرشته السادات حسینی بجدنیدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی0000-0002-2203-9868Journal Article20220119Due to its geographical location and historical reasons, the land of Iran has long been a place for accepting different ethnicities, religions and cultures. In this regard, the followers of Judaism and Christianity at some point in time made Iran a safe place to live. According to sources, with the coming to power of the Sassanids and the proclamation of Zoroastrianism as the official religion of the country, restrictions arose for the followers of the religions living in the empire.Our knowledge of the situation of Sassanid Jews and Christians is based on parts of the Talmud, Sassanid inscriptions, works by Armenian, Syriac, and Islamic writers, which, in addition to limited information, contain one-sided and sometimes untrue accounts of Sassanid treatment of non-Zoroastrians. . This study, using library resources and descriptive-analytical method, intends to find an answer to the question of what were the factors of the situation of Jews and Christians in the Sassanid and can only the religious factor be considered effective?Application of policies and religious tendencies of some Sassanid kings, influence of Zoroastrian clerics, recognition of Christianity in the Eastern Roman Empire, rivalry and enmity between followers of different religions for power, financial reasons, rivalry and enmity between the Roman and Iran are important factors and It affects the situation of religious minorities living in the Sassanid borders. Nevertheless, Jews and Christians, as part of the human and economic resources of the government, played an important role in Sassanid society and, despite their one-sided views, interacted with the Sassanid , except in cases and moments, so re-reading critically and away from prejudice. Existing sources and narrations seem necessary.سرزمین ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و دلایل تاریخی از دیرباز جایگاهی برای پذیرش اقوام، ادیان و فرهنگهای مختلف بودهاست. در همین راستا پیروان ادیان یهودی و مسیحی در برهههایی از زمان ایران را محلی امن برای سکونت قرار دادند. بهاستناد منابع با روی کار آمدن ساسانیان و اعلام آئین زردشتی بهعنوان دین رسمی کشور محدودیتهایی برای پیروان مذاهب ساکن در شاهنشاهی پدید آمد. اساس آگاهی ما از وضعیت یهودیان و مسیحیان ساسانی بخشهایی از تلمود، کتیبههای ساسانی، آثار نویسندگان ارمنی، سریانی و دوره اسلامی است که علاوه بر محدود بودن اطلاعات، حاوی گزارشهای یکطرفه و بعضاً خلاف واقع در مورد برخورد سختگیرانه ساسانیان با پیروان ادیان غیر زردشتی است. این پژوهش با استفاده از منابع کتابخانه-ای و شیوه توصیفی – تحلیلی در نظر دارد پاسخی برای این پرسش بیابد که وضعیت یهودیان و مسیحیان در دوره ساسانی معلول چه عواملی بوده است و آیا می توان تنها عامل مذهبی را موثر دانست؟ اعمال سیاست و گرایشات مذهبی برخی از شاهان ساسانی، نفوذ روحانیون زردشتی، رسمیت یافتن مسیحیت در امپراتوری روم شرقی، رقابت و دشمنی میان پیروان ادیان مختلف در جهت نیل به قدرت، علل مالی، رقابت و دشمنی بین امپراتوری روم و ایران از عوامل مهم و تأثیرگذار بر وضعیت اقلیتهای دینی ساکن در مرزهای ساسانی است. باوجود این، یهودیان و مسیحیان بهعنوان بخشی از منابع انسانی و اقتصادی حکومت نقش مهمی در جامعۀ ساسانی داشتند و علیرغم دید یکسویۀ برخی از منابع به جز موارد و برهههایی، در تعامل با دولت ساسانی بودهاند، از اینرو خوانش مجدد و نقادانه و دور از تعصب منابع و روایات موجود ضروری بهنظر میرسد.https://www.historyancient.ir/article_147394_b5a0aab94356a958d47641dbf5d6847e.pdf