منصور حمدالله زادهدو فصلنامه مطالعات ایران کهن۲۷۸۳-۴۲۴۷1120210421COURTS AND COURTIERS i. In the Median and Achaemenid periodsدربار و درباریان در دوره ی مادها و هخامنشیان113130480FAمحمد داندامایفمنصور حمدالله زادهمدیر ارشد0000-0002-3336-958XJournal Article20201024Available information on the Median and Achaemenid imperial courts is very limited and not entirely reliable. From Herodotus’ report (1.114) of the child Cyrus’ playing at being king it seems that the Median court included bodyguards, messengers, the “king’s eye” (a kind of secret agent; see below), and builders, for it is likely that the game was modeled on the existing court (Hirsch, p. 105). When the boy became Cyrus the Great (559-30 b.c.e.) he probably continued Median courtly organization and practices, including forms of etiquette, ceremonial, and diplomatic protocol that the Medes had in turn inherited from Assyria, though there is no explicit information on this point (Root, pp. 264-66, 283-84). According to Ctesias, one of the Median court offices was that of royal cupbearer (König, p. 177). Although the tablets from the Persepolis fortifications and treasury furnish little direct evidence on the Achaemenid court, the reliefs depicting the royal tribute ceremonies on the Apadāna are a major source.اطلاعات موجود در مورد درباریان سلطنتی مادها و هخامنشیان محدود بوده و قابل اعتماد نیستند . گزارشات هردوت (114/1) از بازی کورش جوان برای شاه شدن، بنظر میرسد که دربار مادها شامل: محافظان شخصی، پیام رسان ها، "چشم شاه" (نوعی عامل مخفی) و معماران میشد و بخاطر این بوده که در دربار شاه چنین مقاماتی بوده است . پسر جوان زمانی که کوروش بزرگ (559 – 30 ق. م. ) شد، به احتمال زیاد او نیز نظام درباری و رسوم مادها را ادامه داد. این آئین ها که شامل تشریفات سیاسی، خاک سپاری و آداب و رسوم ویژهای می-شد که مادها نیز به نوبه خود از آشوریها به ارث برده بودند، هرچند اطلاعات دقیقی در این مورد در دسترس نیست. طبق نظریات کتزیاس یکی از مسئولیت های درباری مربوط میشد به شراب گذار . اگرچه کتیبه های به دست آمده از بنای تخت جمشید و گنجینه ها شواهد کمی را در مورد دربار هخامنشی نمایان می سازندhttps://www.historyancient.ir/article_130480_f62e7803c366ff7e80e7fa535e7c0391.pdfمنصور حمدالله زادهدو فصلنامه مطالعات ایران کهن۲۷۸۳-۴۲۴۷1120210421How Manicheans became Zandik?مانویان چگونه زندیک شدند؟1440130482FAوحید اسدیدانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهرانمیرزا محمد حسنیJournal Article20201116"Zandik" was a religious term that was used politically and during the reign of the first Sassanid kings and following the emergence, rapid influence and rapid spread of Manichaeism in Iranshahr became a tool in the hands of Zoroastrian religious leaders to excommunicate Mani and his followers. In the third century AD, the word first appeared in Kurdish inscriptions, the influential cleric of the first six Sassanid kings (from Ardeshir Babakan to Narsi) and in describing his extensive actions and religious organization under his leadership against non-Zoroastrian religions and even Zoroastrian tendencies different from the reading of religion Officially used.The adjective heretic was a very big accusation with a painful fate for religious dissidents, which was gradually used to eliminate rivals in the political campaign.After the suppression of the Manichaeans and the gradual control of this religion, the term "Zandik" did not disappear from religious literature and historiography.<br /> Rather, it was used more or less to show a reaction against any attitude and tendency different from the official religion.The present study, while examining the different origins of this word, has explored the reasons for its application to Manichaeans.«زندیک» اصطلاحی دینی بود که کاربرد سیاسی پیدا کرد و مقارن فرمانروایی نخستین پادشاهان ساسانی و بهدنبال ظهور، نفوذ سریع و گسترش شتابان کیش مانوی در ایرانشهر ابزاری در دست رهبران دینی زردشتی برای تکفیر و سرکوب مانی و پیروانش شد. در سدۀ سوم میلادی نخستین بار این واژه در سنگنوشتههای کردیر، روحانی بانفوذ شش پادشاه نخستین ساسانی (از اردشیر بابکان تا نرسی) و در توصیف اقدامات گسترده وی و سازمان دینی تحت رهبریاش در مقابله با ادیان غیر زردشتی و حتی گرایشهای زردشتی متفاوت با قرائت دین رسمی استفاده شد. صفت زندیک اتهامی بسیار بزرگ با سرنوشتی دردناک برای آزاداندیشان دینی بود که بهتدریج گاهی نیز برای حذف رقبا در کارزار سیاسی مورداستفاده قرار گرفت. پس از سرکوب مانویان و مهار تدریجی این کیش، اصطلاح «زندیک» از ادبیات دینی و تاریخنگاری محو نگردید، بلکه کمابیش برای نشاندادن واکنش در برابر هرگونه نگرش و گرایش متفاوت با دین رسمی مورداستفاده قرار گرفت.https://www.historyancient.ir/article_130482_2a090c1a35d33f238f67148a7aca4ee2.pdfمنصور حمدالله زادهدو فصلنامه مطالعات ایران کهن۲۷۸۳-۴۲۴۷1120210421Economic-Trade and Political Relations between Iran and China in the Sassanid Eraروابط اقتصادی- تجاری و سیاسی ایران و چین در عصر ساسانیان4167130484FAشهرزاد ساسان پورگروه آموزشی معارف اسلامی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. تهران. ایرانJournal Article20210410The present article has been compiled with a historical-analytical method and with the aim of examining the relations of the Sassanid government with China in economic and political dimensions. With the fall of the Parthian dynasty and the repression of the Kushans by the Sassanids, Sogdian merchants replaced the Kushans in relations between Iran and China. The findings of this study indicate that factors such as the Sassanid Empire's rivalry with Eastern Rome over the monopoly of silk products, the choice of Sassanid silver coins in the exchange of goods with Rome, etc., the creation of ports on both sides of the Persian Gulf, immigrants And new cities in Central Asia, and the residence of the Sogdians in the cities of Luoyang and Chang-an, expanded economic-trade relations between Iran and China. from the time of Ghobad I to suppress Hayatleh, the era of Khosrow Anoshirvan to suppress the Turks, and then from the time of Yazdgerd III and his descendants to suppress the Arabs, Khaqan was asked for help from China, which, although unsuccessful, caused relations between the two countries Find political. After the death of Yazdgerd III, Khaqan recognized his son Pirooz as the "King of Iran" in a small area of Seyhun, but the Arab invasion of Takharistan resulted in Piroozh's asylum in China and made him one of Khaqan's officers. The efforts of Narsi, the son of Pirooz and Bahram, the son of Yazdgerd, also failed in attacking the Arabs, and since the Sassanids were considered a danger to the Khaqan remained silent in the face of the third Yazdgerd descendants between the Arab and Eastern Turks.مقاله حاضر با روش تاریخی- تحلیلی و با هدف بررسی روابط دولت ساسانی با چین در ابعاد اقتصادی و سیاسی تدوین شده است. با سقوط سلسله اشکانی و سرکوبی کوشانها توسط ساسانیان، بازرگانان سغدی جایگزین کوشانها در روابط میان ایران و چین شدند. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که عواملی همانند رقابت های امپراتوری ساسانی با روم شرقی بر سر انحصار محصول ابریشم، برگزیده شدن سکه نقره ساسانی در تبادل کالا با روم و...، ایجاد بنادری در دو سوی خلیج فارس، مهاجر نشین ها و شهرهای جدید در آسیای میانه و اقامت سغدیان در شهرهای لویانگ و چانگ – آن، موجب گسترش مناسبات اقتصادی- تجاری میان ایران و چین شد. اما از دوران قباد اول برای سرکوبی هیاطله، عصر خسرو انوشیروان برای سرکوبی ترکان و پس از آن از دوران یزدگرد سوم و اعقاب وی در راستای سرکوبی اعراب از خاقان چین درخواست مساعدت گردید که هرچند نافرجام بود، اما موجب شد تا مناسبات میان دو کشور ابعاد سیاسی یابد. پس از مرگ یزدگرد سوم، خاقان چین پسر وی به نام پیروز را به عنوان « پادشاه ایران» در منطقه کوچکی از سیحون به رسمیت شناخت، اما حمله اعراب به تخارستان موجب پناهندگی پیروز به چین و قرارگرفتن وی در ردیف افسران افتخاری خاقان گردید. تلاشهای نرسی فرزند پیروز و بهرام پسر یزدگرد نیز در حمله به اعراب نیز ناکام ماند و از آنجایی که ساسانیان خطری برای چین محسوب می شدند، لذا خاقان چین در برابر قرار گرفتن اعقاب یزدگرد سوم میان دو قدرت اعراب و ترکان شرقی سکوت اختیار نمود .https://www.historyancient.ir/article_130484_96f7890c9ccc827339a1a486c593b728.pdfمنصور حمدالله زادهدو فصلنامه مطالعات ایران کهن۲۷۸۳-۴۲۴۷1120210421The common scripts and languages of Achaemenid empireخطوط وزبانهای رایج در قلمرو هخامنشی68102130486FAلیلا شامیریپژوهشگرJournal Article20210406The Achamenian For the purpose of better control and surveillance of their dominion, consisting of peoples with diverse cultures, religions and languages, they employed a compromising system of beliefs and languages and made an effort to make the best use of the potentialities existing in the writing systems and languages of the mentioned cultures. They made an attempt to take advantage of the different writing systems and important languages also aimed at improving them.<br /> In this work: Why was there so much diversity of languages in the Achamenian Empire? Which were the current languages in their dominion and what use did they make of each? Which language/s did the Achamenians employ in order to converse with the peoples of other nations and how was the problem of variation resolved? Which was the language and writing system of the Persian kings and the courtiers and how were they invented and developed?<br /> In the days when the Achamenian “Aramic” language was widely in use in the East which was considered an intermediary language and in previous empires such as the Assyrians, was considered the official language. The Achamenians followed this trend and additionally, used the languages and writing system of Babylon and Elam to write down and record governmental documents. They made use, ancient Farsi, the language of the Persian provinces and their native land, as the official language of the court and for the purpose of documenting governmental mandates, after devising an appropriate writing system. By borrowing words from other languages, including bureaucratic terms, they intended to develop the language more than before.هخامنشیان برای ادارۀ شاهنشاهی خود، که متشکل از اقوامی با فرهنگهاو زبان های مختلف بود، سیاست تسامح مذهبی و زبانی را در پیش گرفتند و خود نیز از توانایی های آن فرهنگ ها بهره گرفتند که از جملۀ آنها خط و زبان بود. آنان از خط و زبان های مهم رایج در قلمرو خود استفاده کردند و در تکامل آنها کوشیدند <br /> در این پژوهش اهدافی چون دلایل تنوع زبانی در قلمرو هخامنشیان ، زبان های رایج در و کاربرد هر زبان و سیاست شاهان در حل مساله ی چند زبانی شاهنشاهی ، زبان و خط مورد استفاده شاهان پارس و دربار آنان وچگونگی ابداع این خط دنبال می شود .<br /> در دوران باستان و در روزگار تأسیس شاهنشاهی هخامنشی، زبان آرامی در سراسر شرق باستان رواج داشت که به عنوان زبان میانجی به کار میرفت و در امپراتوری های پیشین، مانند آشور، نیز زبان اداری بود. هخامنشیان هم از این سنت پیروی کردند و علاوه بر آن، زبانها و خطوط دو سرزمین مهم بابل و ایلام را نیز برای ثبت و نگارش اسناد دولتی به کار بردند. آنان فارسی باستان را که زبان ایالت پارس، بود، پس از ابداع خطی مناسب برای نگارش ، به عنوان زبان رسمی دربار و نگارش کتیبههای دولتی، به کار بردند و با وارد کردن کلماتی از زبانهای دیگر، از جمله اصطلاحات اداری، در راه تکمیل این زبان، تلاش کردند. به علاوه، هخامنشیان در سرزمین های دیگر همچون سرزمین های یونانی آسیای صغیر و مصر، مخصوصاً برای ابلاغ فرمان ها و احکام سلطنتی، از زبان های همان اقوام استفاده کردند. <br /> کلیدواژه ها: هخامنشیان، خط و زبان، فارسی باستان، آرامی، ایلامی، بابلی، خط میخی .https://www.historyancient.ir/article_130486_7590401bfce0283a374c1835b2894fe3.pdfمنصور حمدالله زادهدو فصلنامه مطالعات ایران کهن۲۷۸۳-۴۲۴۷1120210421Kahriz Qanat, a newly discovered water structure from the historical and Islamic period in Bisetun regionقنات کهریز چهر، یک سازۀ آبی نویافته از دوره تاریخی و اسلامی در منطقه بیستون،103122130485FAمحمد اقبال چهریعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی - واحد تهران مرکزیفتانه رحیمیدانشجوی دکترای تخصصی، گروه باستان شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20210331The ancient Iranians started a new initiative several thousand years ago called Qanat. Researchers' studies show that the Qanat in Iran is not limited to semi-arid and desert areas and has been built in mountainous and flooded areas. Kahriz Qanat is located in Chehr village of Biseton region is one of the landmark Qanat that has been dug in mountainous and full of water areas in the past, which was identified by one of the authors in the archaeological study of 2008 in the region. The research method in this article is descriptive-analytical and using the library-field method. The necessity of this research is due to the fact that so far in historical or archeological sources, little reference has been made to this Qanat and only a few lines have been mentioned to mention the registration number of the site and its introduction. Some questions were raised in this article as follows: 1. Kahriz Chehr Qanat was built for what purpose? 2. Based on the available evidence, to what period can the Chehr aqueduct be dated? <br /> Kahriz Qanat with 17 water wells in a not very regular longitudinal axis along each other with a wall is built of limestone. The use of this Qanat was only for water supply to agricultural lands. Based on archaeological studies and interviews with local people, at least the date that the Kahriz Qanat was built in the Middle Islamic period, although due to the presence of numerous Parthian-Sassanid sites around the aqueduct and the antiquity of its wall stones, Aqueducts do not seem unlikely in the historical period either.ایرانیان باستان در چندین هزار سال قبل دست به ابتکار جدیدی زده که آن را قنات نام گذاردهاند. مطالعات پزوهشگران نشان میدهد که قنات در ایران به مناطق نیمه خشک و بیابانی محدود نشده و در مناطق کوهستانی و پُرآب نیز احداث گردیده است. از قناتهای شاخصی که در منطقهای کوهستانی و پُرآب در ایام گذشته حفر شده است، قنات کهریز واقع در روستای چهر از منطقه بیستون است که توسط یکی از نگارندگان در بررسی باستان شناسی سال 1387 در منطقه مورد شناسایی قرار گرفت. روش تحقیق در این مقاله به صورت توصیفی- تحلیلی و با استفاده از شیوۀ کتابخانهای- میدانی است. ضرورت این پژوهش بدین دلیل است که تاکنون در منابع تاریخی و یا باستان شناسی به این قنات اشارهای اندکی شده است و تنها در چند خط به ذکر شماره ثبت محوطه و معرفی آن اختصاص یافته است. پرسشهایی نیز در این مقاله به شرح زیر مطرح گردید: 1. قنات کهریز چهر با هدف چه نوع کاربری ساخته شده است؟ 2. بر اساس مدارک و شواهد موجود، قدمت قنات چهر را به چه دورهای میتوان منتسب نمود؟ قنات کهریز با 17حلقه چاه در محوری طولی نه چندان منظم در امتداد یکدیگر با دیوارهای سنگچینی از سنگ آهکها احداث شده است. کاربری این قنات صرفاً به جهت آبرسانی به اراضی کشاورزی بوده است. حداقل تاریخی که قنات کهریز احداث شده در دوره اسلامی میانه است، هرچند که با توجه به حضور محوطههای متعدد اشکانی- ساسانی در محدوده اطراف قنات و کهنگی سنگهای دیوار آن، میتوان قدمت ساخت قنات را تا دوره تاریخی نیز منتسب نمود.https://www.historyancient.ir/article_130485_ebbd02c75f1c7efe0681620acd19fb32.pdfمنصور حمدالله زادهدو فصلنامه مطالعات ایران کهن۲۷۸۳-۴۲۴۷1120210421The role of the tree on the seal and the effect of the Elamite seals (3000-539 BC)نقش درخت بر ُمهر و اثر مُهرهای ایلامی (3000-539ق.م)123161130483FAمهرداد نوری مجیریپژوهشگرJournal Article20210323One of the most important artistic elements of Elame civilization is the cylindrical seals that were common in this land from the second half of the fourth millennium BC to the end of the rule of Elame. The designs of these seals are always seen in connection with the idea of ownership, trade and the designs engraved on them, in connection with myth and religion. One of the most important motifs of cylindrical beads in Elam is dedicated to the motif of trees and plants, which in most cases is a manifestation of their religious and doctrinal ceremonies and on the other hand expresses the environmental geography of that time. In this research, two main questions have been raised: 1. Which tree has the most continuity and repetition of seals motifs in Elame works of art? 2. What are the meanings of these motifs in Elamite works? This research has been done with the aim of achieving the effect of tree motif on Elamite beliefs. Therefore, with a descriptive-analytical method, it was concluded that the most important factor in the formation of these motifs were myths and religious beliefs and the most repetitive role was related to the tree of life (cypress).یکی از مهم ترین عناصر هنری تمدن ایلام مهرهای استوانه ای است که از نیمه دوم هزاره چهارم ق.م تا پایان حکومت ایلام در این سرزمین رایج بود. نقوش این مهرها همواره در ارتباط با ایده مالکیت، تجارت و نقوش حکاکی شده بر روی آنها ،در ارتباط با اسطوره و مذهب دیده می شود. یکی از مهم ترین نقوش مهرهای استوانه ای ایلام به نقش مایه درخت و گیاهان اختصاص یافته است که در غالب موارد نمودی از مراسم های مذهبی و اعتقادی آنان و از سویی بیانگر جغرافیای زیست محیطی آن دوران می باشد. در این پژوهش دو سوأل اصلی مطرح گردیده است: 1. بیشترین تداوم و تکرار نقوش مهری در آثار هنری ایلام متعلق به نقش کدام درخت است؟ 2. این نقوش در آثار ایلامی بازتاب چه مفاهیمی هستند؟ این پژوهش با هدف دست یابی به تأثیر نقشمایه درخت بر باورهای ایلامیان صورت گرفته است. لذا با روش توصیفی- تحلیلی، این نتیجه حاصل گردید که بیشترین عامل بر شکل گیری این نقوش اسطوره و باورهای مذهبی و پر تکرارترین نقش مربوط به درخت زندگی(سرو) بوده است.https://www.historyancient.ir/article_130483_f2f842634ff9caf57c75de0ad7764f48.pdfمنصور حمدالله زادهدو فصلنامه مطالعات ایران کهن۲۷۸۳-۴۲۴۷1120210421Investigating the Role of Nestorian Christians and Their Effect on the Events of Khosrow II periodمسیحیان نسطوری و تأثیر آنها بر وقایع دوره خسرو دوم162180130481FAمحمد ملکیدانش آموخته دکترای تاریخ ایران باستان از گروه تاریخ دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و مدرس گروه تاریخ دانشگاه ارومیهJournal Article20201027Although the Sassanid rule had long been based on Zoroastrianism and opposed the rise and influence of other religious minorities in the hierarchy of power, Nestorian Christians in this period, as a result of Khosrow's interaction with Byzantium and Christians within the imperial realm, They entered the equations of power in the administrative hierarchy of the Sassanid Empire. With this introduction, the present study seeks to investigate the role of Nestorians in the time of Khosrow Parviz and how to play their role in the administration of the Sassanid territory, by describing and analyzing source data, and seeks to determine the extent of their impact on the events of this period, in To clarify the result of Nestorian activity and the influence of internal and external events and their impact on Khosrow II's decisions. Therefore, why and how the Nestorians played a role in the administration of the Sassanid territory is a question that arises here and the hypothesis of this study indicates the influence of this religious group in the Sassanid court who were able to be effective in many events of this period and many events inside And outside the Sassanid realm, as a result of the decisions that Khosrow imposed on them, to accept the effects.با وجود اینکه حکومت ساسانی از دیرباز بر پایه آیین زردشتی استوار بود و این آیین مخالف ترقی و نفوذ سایر اقلیتهای دینی در سلسله مراتب قدرت بود اما مسیحیان نسطوری در این دوره، در نتیجه تعامل و تقابل خسرو با بیزانس و مسیحیانِ در درون قلمرو شاهنشاهی، وارد معادلات قدرت در سلسله مراتب اداری شاهنشاهی ساسانی شدند. با این مقدمه پژوهش حاضر به دنبال بررسی نقش نسطوریان در دوران خسرو پرویز و چگونگی ایفای نقش آنها در اداره قلمرو ساسانی، از طریق توصیف و تحلیل دادههای منابع، است و به دنبال آن است تا میزان اثرگذاری آنها بر حوادث این دوره، در نتیجه فعالیت نسطوریان و اثرپذیری از رخدادهای داخلی و خارجی و تاثیرشان بر تصمیمات خسرو دوم روشن سازد. بنابراین، چرایی و چگونگی نقش نسطوریان در اداره قلمرو ساسانی پرسشی است که در اینجا مطرح میشود و فرضیه این تحقیق نیز گویای نفوذ این قشر مذهبی در دربار ساسانی است که توانستند در بسیاری از رخدادهای این دوره موثر واقع شوند و از بسیاری از حوادث داخل و خارج از قلمرو ساسانیان، در نتیجه تصمیماتی که خسرو بر آنها تحمیل کرد، اثراتی را بپذیرند.https://www.historyancient.ir/article_130481_ce26e58141ab562c9fb4fd2487fa9bf9.pdfمنصور حمدالله زادهدو فصلنامه مطالعات ایران کهن۲۷۸۳-۴۲۴۷1120210421Introduction of Master Shabani on the occasion of publishing the first issueمقدمه استاد شعبانی به مناسبت نشر اولین شماره37130488FAرضا شعبانیاستادJournal Article20210512Introduction of Professor Dr. Reza Shabani on the occasion of the publication of the first issue of two quarterly journals of ancient Iranian studies<br /> Historians with a correct knowledge of the past of their nation know that the people have conquered the peaks from the distant past, from which no one can descend, and as mentioned, even Edni considers a person from Khor to be related to the divine light and He considers the place where he stands to be the center of gravity of the world. Our national identity has been educated for millennia, and nothing can replace it or replace it with the achievements of others today, in other words, no one can ignore it. It is alive and well and it certainly stays for now.اهل تاریخ با آگاهی درست از گذشته ملت خود می دانند که مردم، از گذشته های دور قله هایی را تسخیر کرده اند که پایین آمدن از آنها میسر کسی نیست و همان گونه که ذکر شد حتی ادنی فردی از کشور خور را مهبط انوار الهی میداند و جایی را که ایستاده است مرکز ثقل جهان می پندارد . هویت ملی ما در خلال هزاره ها تحصیل شده است که نه چیزی جای آن را میگیرد و نه قابل معاوضه با دستاوردهای امروزی دیگران است و به عبارتی دیگر هیچ کس نمیتواند آن را نادیده بگیرد. زنده و جاندار و برقرار است و مسلما حالا حالا ها می ماند.https://www.historyancient.ir/article_130488_67319e277f417c17d173421bbd4bb01e.pdfمنصور حمدالله زادهدو فصلنامه مطالعات ایران کهن۲۷۸۳-۴۲۴۷1120210421Beginning of the speech on the occasion of the first issue of the magazine - the owner of the licenseآغاز سخن به مناسبت اولین شماره نشریه - صاحب امتیاز88130487FAمنصور حمدالله زادهصاحب امتیاز0000-0002-3336-958XJournal Article20210513The formation of the nation and the country is realized in the shadow of the wise efforts of the people. The system of evolution is based on the use of human experience, and it is on this basis that it can be said that "a nation that does not know its history is doomed to repeat it." There is no doubt that it is the history of science, and that it is useful to know the history of knowing it elsewhere. What is important is that the main capital of nations and countries should be the energetic youth, led by thoughtful elders. And the conscious and knowledgeable using the techniques and lessons learned by people during human life, whether in the school and lap of the motherland or in the academic context, should pay attention to it, discover the relationship between humans and the evolution of society and the proper use of It is the lessons of the past generations and its transmission to the present and future generations. "Man dies to his body, but in his historical context, he is immortal." From the success that was achieved in this important matter and another platform for expressing the ideas and research of scholars in the field of history and researchers and students in this field and with the help of professors and senior officials who have paid attention and made us We are grateful for your help in this matter. And we hope to see the strength of the foundations of this publication with the maximum cooperation and participation of these loved ones.شکل گیری ملت و کشور در سایه تلاش عالمانه مردمان تحقق می یابد. نظام تحولات هستی بر پایه استفاده از تجربه انسان ها بنا نهاده شده و بر همین پایه هست که می توان گفت " ملتی که تاریخ خود را نداند محکوم به تکرار آن هست ". این که تاریخ علم هست شکی در آن نیست و این که دانستن تاریخ چه فایده ای دارد نیز جای دیگر باید به آن پرداخت انچه که مهم هست نکتهای هست که باید سرمایه اصلی ملتها و کشور که همانا جوانان پرانرژی کنار راهبری پیران اندیشمند و آگاه و دانا با استفاده از فنون و آموخته های حاصل مردمان در طول زندگی بشریت چه در مکتب و دامان مام میهن و چه در بستر آکادمیک حلول مییابد باید به آن توجه نمایند کشف روابط میان انسان ها و تحولات جامعه و استفاده مناسب از آموخته های نسلهای گذشته و انتقال آن به نسل حاضر و نسلهای آینده می باشد. و شاید این تنها راه زنده و جاودانه ماندن در این دنیای فانی است چرا که "انسان به جسمش میراست و اما در بستر تاریخی خود، نامیرا". از این که توفیق حاصل شد که در این امر مهم وارد گشته و بستری دیگر برای بیان اندیشه ها و تحقیق و پژوهشهای دانشمندان عرصه تاریخ و پژوهشگران و دانشجویان گرانقدر این حوزه و به کمک اساتید و والامقامان همراه که بذل توجه فرموده و ما را در این امر یاری رسانیده سپاسگزاریم.و چشم امید داریم که با همیاری و مشارکت حداکثری این عزیزان شاهد استحکام پایه های این نشریه باشیم .https://www.historyancient.ir/article_130487_7a060300d301ea0419b04d3143328ace.pdfمنصور حمدالله زادهدو فصلنامه مطالعات ایران کهن۲۷۸۳-۴۲۴۷1120210421The words of the editor-in-chief of the publicationسخن مدیر مسئول نشریه910130489FAمیرزا محمد حسنیهیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی - واحد شاهرودJournal Article20210513The first issue of the bi-monthly "Studies of Ancient Iran", which is currently being read by readers and researchers interested in historical research topics, is the result of a collective effort of researchers in this field and a group of experts and historical researchers who review and judge. The articles of the editorial board of the magazine have helped.<br /> The first issue of the journal consists of seven research articles that include the historical sequence of the ancient Ilam-Medieval, Achaemenid and Sassanid periods, respectively.<br /> In the end, it is hoped that the first issue of the journal "Studies of Ancient Iran" will be considered by researchers in the field of history. The author owes it to me to thank all the dignitaries who helped in the various stages of the publication of the magazine, especially the judging of our articles. I hope to see the publication of other issues of the magazine in the future.نخستین شماره دوفصلنامه "مطالعات ایران کهن" که هم اکنون از محضر خوانندگان و پژوهشگران علاقهمند به مباحث پژوهشهای تاریخی میگذرد حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران این حیطه و گروهی از متخصصان و پژوهشگران تاریخی است که در نقد و بررسی و داوری مقالات هیات تحریریه مجله را یاری نمودهاند.<br /> نخستین شماره مجله شامل هفت مقاله پژوهشی است که به ترتیب توالی تاریخی دوره ایلام باستان – ماد و هخامنشی و ساسانی را شامل میگردد.<br /> در پایان امید میرود نخستین شماره مجله "مطالعات ایران کهن" مورد توجه پژوهشگران رشته تاریخ قرار گیرد. نگارنده بر خود وظیفه میداند از تمامی بزرگوارانی که در انجام مراحل مختلف انتشار مجله به خصوص داوری مقالات ما را یاری کردند سپاسگزاری کنم. امیدوارم در ادامه شاهد انتشار سایر شمارههای مجله باشیم.https://www.historyancient.ir/article_130489_dcbeb5babc7260cfce8bd6d8792a6be7.pdf